sunshine17.reismee.nl

De rest van de dagen ;)

We waren om 6.00 vertrokken vanuit Kandy naar Hikkaduwa. Dit keer zijn we met de airco bus gegaan. Dit is een kleinere bus die als hij vol zit gewoon doorrijd en waar je altijd een zitplek hebt. Bijzonder in deze bussen is dat ze in het gangpad ook altijd nog stoeltjes openklappen voor extra zitplekken. Mocht er iets gebeuren dan kun je dus met geen mogelijkheid op tijd uit de bus komen. En als je achterin zit (wat wij hadden), dan moeten al die mensen op de klapstoeltjes opstaan zodat wij naar buiten konden. Onhandig en gevaarlijk, maar dat maakt niemand iets uit.

Ik denk dat onze totale reis zo'n 7 uur duurde, dus we kwamen rond 13.00 in ons hotel in Hikkaduwa aan. Dit is een plaatsje met een lange weg waar allemaal souvenir winkeltjes en restaurantjes aan zitten. Een klein maar mooi strand en een gezellig sfeertje. Ons hotel lag aan het strand en nadat we gegeten hadden zijn we op de strandbedjes neergeploft. Waarna we daar de hele middag hebben gelegen en gewacht hebben tot de zon helemaal gezakt was in de zee. Echt een mooi gezicht!

Hierna weer bij een van de vele restaurantjes gegeten en langs de winkeltjes gewandeld. Na een lange nachtrust zijn we opnieuw de winkelstraat ingelopen en hebben we rond 12.00 de tuktuk naar het Zuiden genomen. Dit was nog maar 1,5 uur en dus wel goed te doen. De tussenstop in Hikkaduwa was het helemaal waard (we wilden hier sowieso nog wel naar toe, omdat we dit de vorige reis zo'n leuk stadje vonden). Dus een goede keus om deze om te ruilen met het hotel wat we eerder geboekt hadden. Hierdoor hebben we helaas de safari wel over moeten slaan, maar we hoorden achteraf dat er door de droogte toch weinig te zien was geweest. Dus helemaal een goede keuze zo!

Eenmaal in Weligama, het Zuiden, werden we fijn ontvangen in het guesthouse waar we vaker verbleven. Haast een soort opa en oma die ons plat knuffelden en alles voor ons wilden doen. Dit is een erg klein 'resort', zoals ze het zelf noemen (Castle Bay Resort). En meer te vergelijken met een groot huis waar verschillende kamers zijn. In totaal een stuk of 10. We hebben direct langs het strand gewandeld en was het meteen weer duidelijk waarom dit een van mijn lievelingsplekken is. Een heldere licht blauwe zee, allemaal vissersbootjes in het water en op het strand. Veel palmbomen en een klein eilandje. Op dit eilandje staat een villa gebouwd waar je voor 2000 euro per nacht kunt verblijven. Hebben we maar niet gedaan ;).

Na deze zonnige dag (terwijl voorspeld was dat door het regen seizoen dit deel heel regenachtig zou zijn), zijn we de dag erna naar Galle gegaan. De geboorteplaats van Kanthi en ook een van mijn meest favoriete steden. In deze stad staat een Nederlands fort gebouwd en zie je dus heel veel Nederlandse namen en winkels. Ook zagen we een kerk waarbij alles in het Nederlands geschreven was, tot de grafstenen aan toe. Het lijkt binnen dit fort altijd even alsof je in een stad in Europa bent. Kleine straatjes, mooie winkels, leuke restaurantjes en een super mooie zee. Zodra je dat fort uitloopt ben je weer in het 'gewone' Sri Lanka met alle toeterende bussen, uitlaatgassen en winkeltjes gemaakt van golfplaten en hout. We zijn de hele ochtend binnen het fort verbleven en daarna weer terug gereden naar Weligama. In de avond hebben we de tuktuk naar Mirissa genomen. Dit plaatsje bestond drie jaar terug uit een mooi strand en een lange weg ernaast, nu stonden er zoveel strandtenten naast elkaar dat je amper een keuze kon maken. Toch hebben een keuze kunnen maken en hebben we daar gegeten.

De laatste volle dag in Weligama was helaas een regenachtige. Na een poging tot zwemmen in de zee hebben we de rest van de dag wat gelezen en gepuzzeld in het hotel. In de avond had onze gastvrouw/oma heerlijk Sri Lankaans gekookt. Veel rijst en allemaal curry's en bijgerechten. We zijn op tijd naar bed gegaan en hadden de wekker om 7.00 alweer staan. Die ochtend regende het zooo hard dat de gastheer/opa ons met de tuktuk bij de bus afzette. We zijn vanuit Weligama toen naar het hotel van Kanthi's familie gereden en konden met hun en de gids meerijden naar Kandy. We zijn vorige week al wat dagen in Kandy geweest, maar omdat deze week de Perahera plaatsvind wilden we graag terugkomen. Vanaf 29 juli tot 8 augustus staat alles in het teken van het grootste Boeddha feest van Azië. Alles in de stad is versierd, overal hangen lampjes en het staat vol met politie. Na aankomst in ons hotel zijn we direct in de stad gaan eten, omdat de stad na 18.00 werd afgesloten en je de stad niet meer in of uit kon. De gids van Kanthi's familie had stoelen voor ons gereserveerd zodat we de optocht, die tijdens dit festival elke avond wordt opgevoerd, goed konden zien. Voor 3000 Sri Lankaanse Rupees hadden we een stoel, wat neerkomt op ongeveer 17 euro. De stoelen kosten eigenlijk 10000 Rupee, maar gelukkig heeft hij er wat af kunnen onderhandelen. De optocht duurde 3 uur, maar we hadden de perfecte plekken. De een na de andere versierde olifant liep langs met dansers en mensen met trommels eromheen. Op een gegeven moment kwamen er drie olifanten naast elkaar langs en de middelste had een glazen bak op zijn rug waar de replica van de tand van Boeddha in zou zitten. Erg mooi om te zien, maar na de 100e olifant begon het ook wel wat lang te duren. Daarnaast liep elke olifant aan flinke kettingen en liep er een bewaker met speer naast als de olifant niet zou luisteren. Al met al een zeker gebeurtenis om gezien te hebben, maar je moet het niet erg vinden 3 uur lang naar olifanten te kijken ;).

Toen we met de tuktuk naar huis reden kwamen we halverwege de berg een olifant met bewaker tegen die na de lange optocht ook nog 'even' naar huis moest lopen.

Vandaag hebben we gewinkeld en geluncht. De gids van Kanthi's familie is inmiddels vertrokken, dus nu zien we elkaar wat vaker. Morgen zijn we nog de hele dag hier en vrijdag gaan we naar Negombo (vlakbij het vliegveld), om Kanthi's Sri Lankaanse familie te bezoeken. Zaterdagavond rond 22.00 vliegen we weer naar huis.

Ik verwacht daarom dat dit mijn laatste blog is. Groetjes!