sunshine17.reismee.nl

Dag 7,8,9 & 10

Helaas konden we niet nog een nacht in het Amethyst hotel verblijven. In plaats daarvan boekten we een nacht in het hotel ernaast waar de familie van Kanthi ook verbleef. Tijdens deze dagen hebben we vooral veel op het strand en bij het zwembad gelegen. Met name het Amethyst hotel had een mooi zwembad en een privé strand, waar we gebruik konden maken van de strandbedjes en parasollen. We hadden nu voor het eerst het gevoel een beetje tot rust te komen na al die drukke reisdagen. We zijn deze dagen de hele tijd in het hotel verbleven, omdat er in de omgeving verder weinig te zien of te doen was. Daarnaast was het zo ontzettend heet, dat we ook geen zin hadden om van alles te ondernemen.

Wel hebben we een van deze dagen gesnorkeld in de zee. Deze mogelijkheid was vanuit het hotel te boeken en we konden eerst even oefenen in het zwembad. Nadat we het allemaal onder de knie hadden zijn we met een bootje de zee opgegaan tot we bij een soort van koraalrif aangekomen waren. Toen ik door mijn duikbril in het water keek zag ik alle vissen zo dicht bij, dat ik er enorm van schrok ;). Nadat ik een beetje gewend was hebben we een uur lang kunnen snorkelen en allemaal mooie vissen bekeken. De onderwater filmpjes kan ik helaas niet delen, maar die komen later!

Het waren echt een paar hele fijne dagen waar we bijna niets hebben gedaan en echt tot rust gekomen zijn.

De laatste ochtend zijn we door de gids van Kanthi's familie op de bus gezet. Toen de bus aan kwam rijden zagen we al dat deze helemaaaaal vol zat. Omdat de deuren van de bussen nooit dicht gaan stonden we dus op het trapje van de deuropening en reden we 70 km per uur. We keken elkaar al aan, dit gaat weer een vreselijk lange rit worden.. We hadden begrepen dat we vanuit Passikudah binnen 4 uur in Kandy zouden zijn. Toen we echter bij onze eerste overstap aankwamen was er al 4 uur voorbij. Van die 4 uur heb ik ongeveer 2 uur gestaan en Kanthi zo'n 3 uur. Na de overstap op de nieuwe bus moesten we opnieuw een uur staan, waarna we gelukkig allebei een zitplek vonden. Na weer een lange rit kwamen we in Kandy aan. Dit is de plaats waar we drie jaar geleden tijdens ons vrijwilligerswerk ook verbleven. Leuk om te zien hoeveel veranderingen er sinds die tijd zijn gekomen. Meer Westerse eettentjes en een uitgebreide shoppingmall. Uiteraard zijn de kraampjes met fruit, tassen, kruiden en boeddha's er ook nog steeds. Na aankomst in het hotel zijn we ergens wat gaan eten en hadden we een super mooi uitzicht over de stad. De ondergaande zon verdween achter de boeddha op de berg, waardoor het hele terras vol stroomde van mensen die een foto wilde maken. (Ik zal de foto proberen toe te voegen, maar internet is vreselijk traag).

De volgende ochtend zijn we naar de Royal Botanical Gardens gegaan. Dit park lag een paar km uit Kandy en is een soort Keukenhof, maar dan met bomen. Erg veel palmbomen in alle soorten en maten, bomen in vreemde vormen of met bijzondere wortels. Het was mooi om te zien en we hebben er zo'n 1,5 uur rondgelopen.

Hierna zijn we even de stad in geweest en hebben we 'hallo' gezegd bij onze oude 'stamkroegen'. Leuk om te zien dat er toch nog enige herkenning is.

De volgende ochtend zijn we vroeg opgestaan om naar de Tempel van de Tand (Sri Dalada Maligawa) te gaan. Deze tempel is de belangrijkste tempel van Sri Lanka omdat hier een tand van Boeddha zou liggen. Vroeger was het zo dat wie deze tand in het bezit had, die had het recht om te heersen. Drie keer per dag wordt bij deze tempel een ceremonie uitgevoerd door de monniken. Dan gaat het deurtje/raampje waarachter de tand ligt open en kun je langslopen. Toen wij de tempel binnenkwamen hoorden we al getrommel en verschillende blaasinstrumenten. We moesten in een lange rij gaan staan om ook langs het raampje te kunnen lopen. Boeddhistisch mensen krijgen voor de tempel uitgebreid de mogelijkheid om bloemen of andere cadeau's te kopen om deze aan de monnik bij het deurtje/raampje te geven. Dus er lagen ongelofelijk veel bloemen rondom dat raam. Ook wij hebben een glimp door het raampje mogen werpen, maar je ziet alleen maar een grote, met zilver en kettingen versierde bak staan waar de tand in zou liggen. Alleen belangrijke mensen mogen deze tand in het echt zien en dat zijn wij blijkbaar niet :(. Leuk om dit weer te zien, het blijft een bijzondere gebeurtenis. Veel mensen rondom het raam staan te bidden en er is een speciale ruimte waarin baby's mogen komen, zodat zij zo dicht mogelijk bij de tand aanwezig kunnen zijn. Nadat wij voorbij het deurtje waren gelopen hebben wij de rest van de musea die op dit terrein staan bekeken. We zijn er een ochtend druk mee geweest en hebben daarna de middag thee gedronken bij een Ceylon thee-huis in de stad. Vanochtend was onze laatste volle dag in Kandy en wilden we eigenlijk naar het Udawattekele Sanctuary National Rainforest gaan. Dit regenwoud ligt midden in de stad en heeft een mooie route als je de drukte van Kandy even wil ontsnappen. Het leek ons erg leuk, tot we er achter kwamen dat er veel bloedzuigers aanwezig zijn. Dus, plannen veranderd en de hele dag in de stad gezeten. Wie weet dat we dit later in onze trip nog een keer doen. Vandaag dus wat souvenirs gekocht en in de stad gegeten en gedronken. Het was ook niet prachtig mooi weer om iets anders te doen, dus we hebben ons zo ook vermaakt.

We liggen nu weer vroeg op bed, omdat de wekker weer om 5.00 gaat. Morgen staat er weer een reisdag op de planning. Dit keer naar het Zuid-Westen. Waar we 1 nacht zullen verblijven om vervolgens door te reizen naar het Zuiden. De reden voor deze ene nacht in het Zuid-Westen is omdat we geen zin hebben de hele rit in 1 dag te moeten doen. Daarnaast zat deze ene nacht eigenlijk helemaal niet in de planning en zouden we in eerste instantie een nachtje in het Zuid-Oosten doorbrengen om een safari in het national park Yala te doen. Dit lag echter zo enorm uit de route en we merkten dat die busritten ons zo opbraken, dat we besloten hebben dat te skippen (hebben we 3 jaar terug ook al gezien, wel een echte aanrader trouwens!) en lekker een hotel te kiezen die meer op de route lag voor het Zuiden.

Daar vertrekken we morgen ochtend vroeg dus naar toe. Nu slapen en hopen dat we morgen wel een zitplek hebben in de bus!!!!